Richard Uutmaa & Viktor Karrus. Tallinna laht. 1953. Õli. Lõuend. 96 x 177 cm. Alghind: 38000 € Haamrihind: 38000 €
- Kirjeldus
- Lisainfo
Kirjeldus
Kirjeldus
NSVL Kunstifondi Eesti vabariiklik osakond, mis alustas tegevust 1944. aasta sügisel, nimetati 1958. aastal ümber ENSV Kunstifondiks. Lipik kinnitab, et tegu on nimetatud kunstnike ühistööga. 1945. aastal telliti taastatud Balti jaama hoonele pannood Richard Sagritsalt (kaks kolmikmaali “Kalevipoja” teemal), Evald Okaselt (neli sõjateemalist pannood), Richard Uutmaalt (“Vaade Toompeale”, “Põhja-Eesti maastik”) ja Viktor Karruselt (“Tornide väljak”, “Lõuna-Eesti maastik”). Need valmisid 1947. aasta üldlaulupeoks. 1950. aasta augustis kritiseeriti neid kui formalistlikke “Sirbis ja Vasaras” ning küllap said need juba siis maha võetud. Nende asukoht on teadmata. 1948. aastal sai R.Uutmaa tellimuse pannoole ENSV Kalatööstuse ministeeriumi jaoks ja võttis osa pannoo maalimisest kauplusele “Ararat” (ühistöö kellegagi); ka nende asukoht on teadmata. Esimene ühistöö tolleaegses maalis , küllap maalitava pinna suuruse ja töö tähtajalisuse tõttu, oli “Estonia” teatri laemaal (Evald Okas, Richard Sagrits, Elmar Kits, 1947). 1949. aastal hakati propageerima ühe töö kollektiivset maalimist, kahe ja enama kunstniku poolt maalitud kompositsioone sündis aastakümnete vahetusel mitmeid. 1953.aastal, pärast Stalini surma, lakati sellist ühistööd praktiseerimast, niisiis on käesolev maal üks viimaseid sellesarnaseid. Tellimust andes arvestati ilmselt kummagi kunstniku kogemust dekoratiivse vaatemaali alal. Millise asutuse jaoks see algselt telliti, pole teada. Pärast 1968. aastat sattus maal vastvalminud EKP Keskkomitee ( praeguse EV Välisministeeriumi) majja. Võimalik, et seda peeti juba nõukogude ajal esindushuvidele mittevastavaks. Samas on “Tallinna laht” veel sõja märke kandva linna siluetiga, väljaarendamata sadamapiirkonnaga, unarussejäetud rannaluidetega, ennekõike aga päikesepaistelise värviheledusega ajastuhõnguline ja omamoodi võluv. Mere maalis ilmselt Uutmaa, Tallinna panoraami Karrus, kelle sõjajärgsest loomingust teame mitmeid ilusaid Tallinna vaateid – mõlemad meistrid selles žanris. ML
Pannood, mis tihti loodud konkreetse ruumi peale mõeldes, võib juba iseenesest pidada oksjonikontekstis erakordseks, rääkimata siis veel sellest, kui see on loodud autorite poolt kahasse. Käesolev oksjoniteos, võimas ja särav vaade Tallinna lahele koos taamal kõrguvate tornidega vanalinnas, tossavate tehasekorstnatega Koplis ning keskplaanil seilavate purjekatega keset helkivat mererohelust ja päikselist taevasina on kahtlemata oma žanri crème de la crème, ajatult kaunis ja kütkestav. Meremaal kui selline on muidugi omasem rohkem Uutmaale kui Karrusele – just esimene neist tõi kohalikku maalikunsti meretemaatika –, kuid ilmselgelt vajab niivõrd suurejooneline töö mitut suurmeistrit! TS
All vasakul. R.Uutmaa 53 a. V.Karrus
Pöördel NSVL Kunstifondi Eesti vabariikliku osakonna lipik.
Lisainfo
Lisainfo
Autor | Karrus, Viktor (1913 – 1991), Uutmaa, Richard (1905 – 1977) |
---|---|
Raamitud | Jah |